lördag 31 maj 2014

Bilder från besöket på Intact school i Trichy

Tidigare i våras var jag och besökte en skola för barn med funktionshinder i staden Trichy, ca en timmes flygresa från Chennai. Ett härligt besök som gav mig många intryck och tankar. som jag skrev då ville jag avvakta skolans godkännande innan jag publicerade några bilder. Nu har skolans ledning sagt ja till att jag publicerar blider på skolan och även på några av barnen.


Fick besöka ridterapiverksamheten. Till vänster är en sjukgymnast som enbart jobbar med ridterapin på Intact school. Till höger en svensk hästvan volontär. Ridterapin söker nästan alltid volontärer så är det 
någon som är sugen kan ni finna mer information på www.intactsvanner.com.

Här sov jag i ett av gästrummen.

Några av barnen på skolan är glada över att få visa upp sina konster inför kameran!



Bilder från Möjligheternas land där de lite äldre pojkarna kan få en form av arbetsträning i att tillsammans sköta ett jordbruk. Målsättningen är inte att enbart lära sig jordbruka utan via arbetet tränar dom sig i många olika förmågor som kan vara viktiga i att klara det dagliga livet.



På bilden ser ni Thomas Ebenezer som är grundaren till skolan och den som fortfarande idag är direktör. Eldsjäl som utifrån sitt kall ägnar sitt liv åt denna verksamhet. Imponerande!

En lekstuga som byggts av en man från min hemstad. Inte utan att jag känner mig lite stolt över honom. Denna stuga har skänkt barnen mycket glädje!

En mycket stolt grindvakt som älskar sitt uppdrag att öppna och stänga grinden.

Utsikt över skolgården.

Skolans pool! Träningen i poolen leds av en sjukgymnast. 

Några i personalen tar en välförtjänst paus!I bakgrunden syns några av de äldre flickorna som hjälper till med sysslorna. Alla har olika uppgifter och hjälper till i de dagliga sysslorna efter sin förmåga. 

Skulle gärna åka tillbaka igen! Finns mycket en arbetsterapeut skulle kunna arbeta med på denna skola. Personalen är öppen och engagerad och skolan har alla möjligheter att utvecklas!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar